Pages

21 October 2010

hei remaja kau ingat kau dah dewasa?

dulu saya ingat masa remaja saya dah besar,mak ayah tak boleh kontrol,saya marah bila mama babah tak kasik saya main bowling bersama kawan-kawan lelaki yang lain

saya tak faham kenapa,jadi saya marah. pada hati saya,kawan je main bowling je,apa salahnya

dulu masa remaja saya tak mau faham semua tau,saya tau apa dalam kepala otak je..saya marah bila mama marah saya telefon lelaki,keluar rumah balik lambat dari rumah kawan..eiii tak bebas

itu tak boleh ini tak boleh

tapi bila saya dah kawen dan ada anak,saya faham apa itu erti RISAU.

Ziyyad pun baru 2 tahun nak masuk 3 bulan,tapi saya risau fikir masalah anak-anak remaja kampung ni

anak dara katanya pergi sekolah,alih-alih boyfren bawa keluar jenjalan,waktu orang lain pulang ke rumah habis sekolah,dia pun pura-pura balik rumah.

ada pulak katanya pergi sekolah,tau-tau pi meronda ntah kemana hala..lepas seminggu cikgu tepon mai habaq kata anak puan dah lama tak mai sekolah

yang dapat nama sapa?

"alaa anak si Gayah tu lah,mana lagi...mak pak baik,anak parpu merapu"

"anak Haji Sood tu lah anak mana lagi yang kena tahan merempit,nama pak saja haji,anak teruk lagutu jugak"

mak bapak jugak dapat pangkat...mak ayah mana nak anak dia jadi jahat,mai habaq? siang malam duk tadah tangan mintak doa.tapi awat la ketegaq hangit piang sangat ni?

susah rupanya jadi mak bapak ni..bila dah ada anak dan tanggungjawab dan amanah bagi..takut pun ada

korang yg remaja ni,kalau mak ayah marah tu ada sebab,kalau saja suka-suka mrah tu saya tak tau la apa sebabnya.

jangan kena marah sikit lari (saya pernah lari,masa tu dah keje di penang masih bujang,next week balik kl,bawa bunga kat mama pasal dosa anak derhaka kang mati masuk neraka sapa nak jawab?...balik-balik mama dan babah kata apa tau "mama dan babah dah lama maafkan kamu"...sumpah tak nak derhaka lagi..)

sayang mak ayah,jaga dan taat pada mereka selagi mereka masih ada bernyawa,jangan kang dah takde baru terhegeh-hegeh macam penagih nak mintak ampun.

p/s: kalau boleh aku undur masa dah lama dah aku undur,tapi itulah..pengalaman ajar aku untuk jadi aku pada hari ini.

p/p/s: jahat takdak aih,nakal saja.

5 comments:

Mrs.R @ Emi said...

betul la..dh ada anak br tau apa erti risau..bila tgk remaja2 kt kwsn tmn nih dating ke..dok bergelak ketawa laki pompuan tetiba rasa nk marah...walhal dulu kita pon mcm tu :P

p/s : nakal jugek..jahat tarakk

CuppyCakeMommy said...

cabaran anak pompuan lagi hebat dari anak boy anas..
risau macam2..
doa je jangan la ko perangai cam mak ko ni wahai anak..

SurayaHarris said...

Cik Intan adalah antara mama paling sporting,loving dan caring yang pernah aku jumpa Erni..Love mama kau sangat..Even tak gi raya rumah tmn ehsan aku sayang dia juga..tq aunty for the spaghetti every afternoon masa saya sekolah dulu..=)

MAMASYAZA said...

setuju sgt, akak pun dulu camtu, bila tok ayah n tok umi tak bagi akak kluaq ngan kengkawan, mula la merajuk, bukan nak p mana pun, nak kluaq mkn ngan kwn2 ja...tak penah pkir apa yg ada dlm hati mak ayah kita...tapiiiiiii
bila kita dah ada anak, barulah faham erti semua ni, pasai pa mak n ayah kita terlalu amik berat pasal kita..
yup ingin jugak akak undur masa...apapun semua dah berlalu

9w2ayn said...

saya pun rasa macam apa yang akak rasa tu.. saya yang anak baru umur 9 bulan ni pun risau tak tentu hala.. hahaha.. TAKUT.. lagi2 nak besarkan anak dalam zaman serba moden ni..