Pages

01 September 2010

ini dia si jali jali


gambar di ambil oleh umicik,semakin hari gambar yang diambil oleh umicik adalah sangat cantik dan unik pada pandangan mata sayalah.

gambar ini diambil masa nenek and atuk datang melawat saya di Penang,masa kene denggi tulah..

Ziyyad capai cermin mata umicik,disisip sendiri cermin mata diatas kepalanya,ambil pensel dan tulis-tulis atas kertas.

ntah mana dia belajar sisip cermin mata atas kepala saya pun tak tahu.

tekun betul menulis. dan ye Ziyyad ketika ini masih kidal dan saya takde niat nak betulkan pun.

pernah suatu hari,ada sorang makcik ni nampak Ziyyad tulis tangan kiri

cepat-cepat dia kata

"eh tu tangan taik,ulis tangan kanan tau...tukar tangan tu"

beriya-iya dia suruh Ziyyad tukar tangan masa menulis, beriya-iya dia kata tangan kiri tangan taik

kan lah Allah cipta tangan kiri hanya nak sapu taik lepas berak?

biarlah Ziyyad dengan pace nya sendiri,kalau dia nak tukar esok besau ke tangan kanan,terpulanglah,ikut selesa dia, lebih banyak benda besar perlu saya fikirkan pada fikir tangan mana anak saya nak menulis (the worrying things buat masa ni ialah mulut Ziyyad yang sekarang suka kata bodoh...nak kena bagitau dia hari-har tak boleh cakap bodoh kat orang,tak baik..)

orang suka sibuk dengan anak kita?apehal eh?

sama kes macam puting..siap kata kat anak-anak dia

"eeeiii tengok adik tu (reffering to Ziyyad) gelilah dia isap puting...gelikan?gelikan?"

u as a mother ajar anak supaya ejek orang terang-terang ke? kesian betul..cakap elok-elok tak boleh?nampak orang tak tutup aurat dedah sana sini tak nak pulak kau eeeeiii kan panjang-panjang ye?pick ur own size la woman.

macam la puting tu najis dadah,macam lah puting tu berdosa besar... hoi! im trying to stop his puting ye,so shut up..tapi instead marah,saya hanya tersenyum dan berlalu pergi..lagi layan lagi sakit hati manusia macam ni.

setiap anak ada pace nya sendiri :)

p/s: jali-jali ialah sejenis pook,harap tiada orang indonesia marah saya ambil title lagu depa buat tajuk,seram wooo kene baling taik nanti..eeeiii geli!

7 comments:

aNnAsUe'G said...

sakit hati btul kalo org ckp mcm2 pasal kidal. saya pon kidal, elok je sampai hari ni. org kata org kidal ni terer bab-bab seni. wallahualam la, saya xlah terer tp saya suka sgt2! pikir secara positif je dila. ade sesetgh budak tu dua2 tgn buleh menulis, lagi terer! ;D

rina said...

betul, ada sorang kwn kat skolah dlu, sambil dia buat keja skolah time rehat, sambil tu boleh mkn karipap. sbb dia tulis tgn kiri, mkn tgn kanan. saya sgt jeles!

oren said...

anak2 akak yg lelaki, kedua2nya kidal..

tang mkn lah jenuh skit..si abang dh bleh guna tgn kanan utk mkn, tapi si adik masih bertangan kiri..bila ditegur, dia ubah la sat..kalo leka, dia guna balik tgn kiri..haih...

and 1 thing about puting..mmg org luar akan sibuk..sibuk heran napa anak kita berputing..siap bangga lagi, cakap semua anak2 dia tak isap puting..geram..tapi buat derk saja..

BTW, my 2 boys sudah bebas puting..tinggal si kecik nih jek masih isap puting, and she is just 1 Y.O

mamarempit said...

:)...akak pun lagi pening skang...sbb mulut si afiq ni...hooo....skang...kita cakap slow...dia punye tone banyyyyakkkk tinggi....
lagi 1...suka naik antu....kadang2 dh lemas...buat dono je...letih....

mamarempit said...

sikit lagi komen - bab pempuan tk tutup aurat...hehe....

aah kan..tk nak plak depa pi kutuk depan2..... :)

ken said...

cantik gambar ni..ada editing ker??saya rasa wajah ziyyad tanpa edit lebih comel...

anak saya pun kidal...org jepun marah pasal tak leh belajar pedang samurai...saya tak kisah kita melayu..bukan jepun haha....

Azura said...

salam...
anak saya yg lelaki sulung pun kidal. skrg yg kecik lelaki pun mcm kidal jugak... tak kisah kidal ke tak ke sbb itu smua anugerah tuhan kan.... tp best ape kidal... lain dari yg lain... famili saya ramai jugak yg kidal termasuk ibu mertua saya... ibu mertua saya 2-2 tangan leh tulis n buat kerja.... kalau kopek kelapa tangan kiri jek...heee
saya ada 4 org anak... yg sulung n yg kecik hisap puting..... cara saya nak lepaskan puting dorang senang je.... umur dorang masuk setahun setengah je, saya suruh dia buang sendiri puting tu dalam tong sampah. at the end... dia sendiri yg taknak hisap lagi... yg kecik ni pun baru start lepas puting tp seksa jugak sbb dia asyik merengek je nakkan puting. Alhamdulillah skrg dah nak masuk bulan ke 2 dia tak hisap puting.....