Pages

21 May 2010

*sanggul unta kunta kinte*

sekarang sibuk orang cerita pasal budaya memakai tudung ikut fesyen sanggul arab

ma makna sanggul arab?


satu aje saya fikir bila tengok fesyen sanggul ini,harap tidak bekecil hatil dan hantar hate mail serta simbah cat merah kat kete saya (terus terlintas dalam kepala benda alah ini...maaf ye semua)



*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

*
*
*
*





cantik itu subjektif..ye saya tahu


p/s:: pasal tu Rasullah s.a.w kata,kat neraka ramai perempuan aje...insap ni..

22 comments:

Ms. TaroAthirah said...

HARHARHAR


it's the same thing when i see norman kru as the predator in Aliens VS Predators. wakakaka

Anasfadilah said...

rambut si norman tu keras,letak la serum ke apa..betullah macam predator...hahaha

Honey said...

rase nyer memang ada hujah pasal sanggul tinggi nih ... tak digalakkan or tak boleh tak pasti ... nanti kita try tanya ustaz ...

♥Cik Fariza♥ said...

hehehehehe
sanggul arab ke sanggul unta?
hehehehehe
skrg kan dh jd trend.
mana yg baik teruskan.
yang kurang baik fikir2kan.
mcm2 kan..

aZeeMaH said...

HAHHAHAHAH...klakor la erni nih

Elyn said...

apa mende alah warna itam tu dilla???

aiDieNa said...

Tak larat lar aku nak bawak sanggul tinggi camtu.. kalau aku.. aku terbayangkan apa?? Tu Alien CornHead tu..

aNnAsUe'G said...

itu alien kak elyn.
tu la, tatau nape saya pon rasa mcm scary tgk org pakai tudung sanggul tinggi kemain. terpikir gak mcane diorg buat? ikat tocang tinggi2 kah? rambut pjg & byk sgt kah? sanggul saya kontot je.
ade dgr jgk org ckp kurang baik bersanggul tinggi camtu, siap ade yg bg hadis hari tu ade baca kat fb. hmm.

Dils said...

mcm berat n panas.

Aku dh tak terlarat nak ikut trend tudung ni. last2 pakai tudung bawal gak.

mummy_adam said...

hahaha.. betul2

ada org siap beli sanggul tu, mahal plak tu..

lin said...

boleh refer kat entry blog kwn sya ni..dia dpt info psl sanggul unta ni..tapi tahla..kena rujuk pd yg arif dlm hal ni-
http://iejatzin.blogspot.com/2010/05/sanggul-wanita-aurat-ke.html

babyelle said...

dilot.. aku rase jangan gune name sanggul arab kott.. gune name sanggul unta.. kan nabi ade cakapp dulu akhir zaman nanti wanita pakai tudung tapi bersanggul macam bonggol unta.. lihatlah sekaranggg...

CatlinaFly said...

:) betul2 sebijik mcm alien...wanita hari ni, nak berfesyen, main redah je asal nampak cantik.bila kita bangkitkan, mereka kat, kan mereka menutup aurat?tapi rambut cam bonggol unta..ni ada sedikit kesinambungan yang Kak Chik tempat sy copy paste pasal sanggul ni, bg kat sy..harap dapat sebar2kan...entry daripada ister ustaz,sure dia lebih byk tau kan?

http://ummuhusna99.blogspot.com/2010/05/buat-muslimah-yang-dikasihi.html

mar!ahaf!z said...

keguguran rambut selepas bersalin. jgn mimpi la saya dpt buat sanggul. ciput je ni kalau ikat :(
tp style gini, tak berkenan la. scary hokeh..

mamarempit said...

rambut saye tk bleh pjg...nanti gugur...bile pjg nk cecah ke bahu...terus abg Bilal amek gunting...dia ptong...heee

Yati said...

Haha...
tapi memang betul, tak elok buat sanggul tinggi-tinggi. Betul cakap babyelle kat atas. Ada hadis cakap camtu.

rina said...

saya ckp terus terang..buruk okay org pakai tudung mcm tu. mana celah yg lawanye?? mmg mcm alien. Allah dah jadikan elok2 kepala tu cantik terletak mcm tu, dibonjol2 kan pulak kasi lonjong.

SurayaHarris said...

hahaha..

Mrs. Kown said...

aku rasa kalau aku nak buat gitu, kompem ah aku kena gi beli rambut palsu. tapi cam terbeban je kepala aku nak pikul atas kepala kan. hahahaha.

kang tak sempat nak sarung, kena sepuk ngan laki aku skali. kwang kwang kwang.

p/s: pakai serkup satu pun aku dah kurang pendengaran, tambah pulak dua tiga lapis dengan benda alah sanggul nih. megren aku nanti

Honey said...

rasenyer memang ada penambahan rambut palsu ....

Anonymous said...

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu
masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang- lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang
bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

by Nur Nazifah Mansor

miMiE aZiMaSK ^V^ said...

emmmmmm pernah baca hadith kat atas tuh.. agaknya betul la tuh...
n seyes pada saya mmg tak cantek.. tapi entah la.. kekadang di mata saya cantik.. di mata org tak... hihihihi

tp kalau hadith dah keluar mcm tuh.. patut patut nya................

sendrik isi tempat kosong...

tepuk dada tanya selera...

dah baca hadith patut tau hukum hakam....

bila berpakaian menutup aurat patut tak leh la nampak susuk tubuh atau rambut panjang mana..
nie saja saja ditunjuk siap ditambah yg palsu punya sangul nak jadikan tinggi menegak atas kepala....
tapi entah laaaa...

saya pun bab menutup aurat ada jugak 'telanjang' nya kekadang...

apa pun....

peace peace.. :D