Pages

22 May 2008

::Yaasiiiin::

Di kawasan rumah saya,jika ada kematian (tidak kira hari kerja mahupun hari cuti am dan umum,pagi atau petang) pastinya kedengaran bacaan surah yasin dari masjid berdekatan...sayu saya dengar...pagi ini ada lagi kematian di kawasan saya ini..(yelah,kita tak tahu bila plak turn orang nak baca yasin utk kita...emmm)

semalam, juga ada kematian disini..(dalam hati "banyak pulak mayat tempat saya ni")...jgn terperanjat...orang di sebelah penang ini,bahasakan orang meninggal itu sebagai orang mati/ mayat...contoh ayat "ada mayat sebelah kampung sanaa" atau "sapa mati?"...kedengaran kasar,tapi itu gaya bahasa di sini

bila dengar je ada orang baca yasin di kawasan saya ini, mesti orang kampung bertanya-tanya baik di jalanan atau di kedai kopi (En.Suami kadang2 berhenti di tepi jalan,semasa memandu di jalan kampung,semata-mata ingin bertanya siapa yang meninggal pada hari itu...)

semangat ambil tahu begini memang saya kagum,almaklumlah saya dibesarkan di bandar,kawasan taman perumahan,hanya yang pergi ke masjid atau surau tahu jika ada yang meninggal pada hari itu..

menjaga kebajikan mayat orang Islam adalah dituntut..

saya takut kalau esok2 saya mati,orang tahu,badan meremput seminggu baru orang tahu...haih,sedihnyaa..

p/s::dulu masa zaman sekolah,kami belajar pengurusan jenazah,bila ustadz minta sorang jadi mayat,semua tak nak...takuuuut!...hehehe

2 comments:

Aku Bukan Bidadari said...

tuhlah dilla.. dulu saya pun asik sebut mayat jer.. maklumlah orang utara..tapi bila dh dgr satu ustad ckp mayat tu maksudnya bangkai.. tak elok sebut..so saya tukar kepada jenazah..

AnasDila said...

mayat maksudnye bangkai ke?alamak,saya baru tahu la...ingat mayat= org mati...jenazah la sopan sikit...heheh